Trudy Hermsen - Bruisten is onze therapeut

Oedeemklachten, Lymfoedeem & Lipoedeemtherapie

Verschillende vormen van lymfoedeem:

Secundair lymfoedeem

Een veelvoorkomend restverschijnsel na de behandeling voor kanker is het krijgen van lymfoedeem. Deze veelal chronische aandoening kan optreden in alle fasen van de behandeling voor kanker.

Vroege opsporing en voorlichting kan de mate van oedeem verminderen en wellicht voorkomen. Daarom is het zinvol om vroegtijdig omtrekmetingen van arm of been te registreren en waakzaam te blijven voor de eerste tekenen van lymfoedeem, namelijk een zwaar gevoel in arm of been.

Midline oedeem

Midline lymfoedeem is lymfoedeem wat op kan treden in de middellijn van het lichaam zoals : hoofd, gezicht, halsregio, borst en genitaliën. Uiteraard is een vroege opsporing ook hier van belang aangezien het een specifieke behandeling vereist.

Primair lymfoedeem

Dit zijn oedemen die ontstaan bij een minder goed aangelegd lymfstelsel hetgeen vaak een genetische oorsprong heeft. Deze vorm is van lymfoedeem is vaak te herkennen aan de dikke tenen en verhardingen van de huid op de voorvoet. Ook is men vaak gevoelig voor het krijgen van schimmelinfecties door de verminderde afweer van de huid.

Wat is lipoedeem?

Lipoedeem betekent letterlijk "vetzwelling" en staat ook bekend als pijnlijk "vetsyndroom". Het is een niet vaak voorkomende chronische aandoening van het vetweefsel die voornamelijk vrouwen treft en meestal pas zichtbaar wordt aan het eind van de puberteit. Het betreft grote hoeveelheden ongelijkmatig verdeeld vet onder de huid van de heupen, dijen, knieën en onderbenen. Deze vetcellen trekken ook vocht aan, vandaar de naam lipoedeem.

Kenmerkend voor lipoedeem is de symmetrie: de afwijkende vetverdeling doet zich voor aan voor aanbeide zijden.Dit in tegenstelling tot lymfoedeem, dat zich ook aan één been of één arm kan voordoen.

afbeelding bij Lipoedeem